سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:28 عصر | نویسنده : راوندی

                                                          سخن پایانی                            ( علیرضا قاسمی راوندی ) شاید برای کسانی که تاکنون تجربه آپارتمان نشینی را نداشته اند درک این مطالب قدری دشوار باشد در این مورد حتی میتوان گفت که برای اشخاصی که منزل ویلایی و شخصی دارند حاضر نیستند در مورد این قضایا فکر کنند اما اشخاصی که آپارتمان نشین هستند اگر با همسایگانی روبرو باشند که حسن همجواری را رعایت نکنند ، این برایشان آرزو باشد که محل سکونتی حتی  خیلی  کوچک ،  بطور کامل در اختیار خود و افراد خانواده شان باشد و این مورد برای غیر آپارتمان نشینها ، قابل درک نیست . بنا بر این غیر از نگارش قانون چه باید کرد تا صلح و صفا بین همسایگان مجتمعهای عمومی برقرار شود تا همگان از آرامش نسبی  که در آن تا حدود زیادی حقوق یکدیگر رعایت میشود ، برخوردار شود .

در این بین شاید هم اشخاصی باشند که بگویند  توی این وضعیت دشوار و بیماری و مشکلات دیگر از این قبیل ،  چه کسی حوصله اجرای این برنامه را دارد  که در پاسخ آنها باید گفت که اولاً  این معضل مشکل جدیدی نیست که بتازگی بوجود آمده باشد  بلکه از هنگامی که آپارتمان نشینی آغاز گردیده وجود داشته و ممکن است که در مواردی بواسطه افراد خوش فکر و منصف حتی المقدور  راه حلهایی به اجرا در آمده باشد اما غیر از اینکه  عده زیادی بناچار و از روی نا آگاهی شرایط را پذیرفته اند ، در بسیاری از ساختمانها مردم با نارضایتی زندگی میکنند  و دوماً اگر با نگرشی دیگر به این موضوع نگاه کنیم جنبه های مثبت دیگری هم  غیر از مواردی که تاکنون اشاره گردیده  و همگی در راستای اجرای احکام مشروع است ، اینست که با اجرای این قوانین افکار عمومی از درگیری با  کرونا خارج گردیده و بعنوان استراحت فکری برای ساعاتی به امید اجرای این طرح به مطالعه آن خواهند پرداخت .  

بهیچوجه نمیتوان گفت که هر کس با ورودش به ساختمان  شرایط آنجا را پذیرفته است  زیرا که اولاً هر ساختمانی شرایط خاص خود را دارد و دوماً هیچکس در بدو ورود به این موضوع فکر نمی کند  حالا شاید در صورت وجود دوربین بعد از ورود ، نتوان اشکالی در مورد آن گرفت  اما اینکه قصد داریم  با اجرای موارد ذکر شده مساوات را تا آنجایی که مقدور باشد در نحوه پرداخت های ساکنین آپارتمانها برقرار کنیم موضوعی جداست و بی انصافیست که از این حربه بر علیه مردمی ضعیف استفاده کنیم .

بنده رسالت خود را تا آنجایی که وظیفه حکم میکرد انجام داده ام مابقی با تصمیم گیران است .




تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:26 عصر | نویسنده : راوندی

قانون پرداخت هزینه های تعمیر وسایل مصرفی مستاجر ( صــ23 )

یکی از مسائل مهمی که موجب اختلاف مالک و مستاجر است پرداخت هزینه تعمیر وسایلیست که در آپارتمانهای اجاره ای وجود دارد . مانند کولر و پکیج و گاز رومیزی و آیفون تصویری و شیرآلات .

یک زمانی هست که مالک هنگام ترک خانه از جانب مستاجر ، خانه را تحویل میگیرد و چنانچه خرابی از جانب مستاجر ایجاد شده باشد مثل میخهای متعدد کوبیدن و خراب کردن گچ دیوار یا صدمه زدن و نم رساندن به درب های چوبی و شکستن درب کابینتها ، شکستن شیشه و مانند آن ، ادعای خسارت میکند که مستاجر هم با در نظر اینکه سالم تحویل گرفته باشد باید خسارت وارده را جبران کند .

اما خرابی وسایل عموماً برقی موضوع دیگریست که نیاز به تعمق بیشتری دارد .  اگر در نظر بگیریم که شخصی آپارتمانی را که نوساز هم هست برای اجاره دادن خریداری کرده و  چند مستاجر برای چند سال آمده و در آپارتمان زندگی کرده و رفته اند . تا اینکه شخصی میآید که با استهلاک وسایل روبرو شده و هر لحظه امکان خرابی آنها وجود دارد . بنابراین در این میان اگر پکیج خراب شد یا اینکه موتور کولر بر اثر استهلاک و تمام شدن عمر مفید آن ، سوخت صاحب خانه باید هزینه تعمیر آنرا پرداخت نماید . البته در این میان جابجایی مستاجران همانطور که گاهی مالک آپارتمان را رنگ میکند بررسی سلامت و خرابی وسایل را هم انجام داده تا به مستاجر جدید سالم تحویل دهد. سرویس کولر و تست شیرآلات و بررسی نشتی لوله ها از دیگر موارد وظایف مالک برای ورود مستاجر جدید است .

اما گاهی تحت هر عنوان مستاجر باعث خرابی وسیله ای میشود فرض را بر آن میگیریم که فراموش میکند پمپ آب کولر را زده ، موتور میسوزد و یا سهواً موجب خرابی پکیج میشود و یا گوشی آیفون افتاده میشکند . بهر صورت در اینگونه موارد زمان کار کردن آن وسیله را در نظر گرفته قیمت معادل دست دومش را مستاجر پرداخته و تفاوت قیمت آنرا تا آکبند صاحب خانه پرداخت میکند .

به دنباله این بحث غیر از پرداخت اجاره ، مسعله مالیات و پسماند پیش میآید که بنابراین که حقوق هر دو را با عدل و انصاف در نظر بگیریم مالیات را مالک و هزینه پسماند را مستاجر میپردازد .          به پایان این بحث رسیدیم . امیدوارم که توانسته باشم قضاوتی صحیح از مطالب درج شده داشته و تا آن جایی که رضایت پروردگار را موجب شود مسائل را مطابق با شرع مطرح کرده باشم .          از همگان التماس دعا دارم  




تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:24 عصر | نویسنده : راوندی

قانون مهمان برای عرض تسلیت ( صــ22 )

در مواردی که حضور مهمان برای فوت یکی از اعضای خانواده و یا عرض تسلیت در میان باشد حضور مهمانان چه فامیل و چه غیر فامیل تا روز بعد از هفتم در تمام موارد رایگان می باشد . همچنین در مراسم چهلم ، دو شبانه روز کلیه مدعوین مصارفشان رایگان است . این قانون در مراسم سالگرد هم قابل اجراست و دو شبانه روز برای همگان هیچگونه مصرفی قابل محاسبه نخواهد بود .

                                              قانون برگزاری مراسم های مذهبی

برگزاری مراسمهای مذهبی بطور کلی باید با رضایت تمامی همسایگان یک مجتمع اجرا شود و تمام مصارفهای مشترک در یک مجموعه برای برگزار کننده رایگان میباشد منتهی باید زمان آغاز تا پایان با همسایگان هماهنگ شده باشد و برای دوره های دیگر هم مجدداً نظر همسایگان را جویا شد .

قانون مهمان برای عیادت بیمار

چنانچه مهمانان درجه دو و غیر فامیل  جهت عیادت از بیمار بستری  حضور پیدا کنند  و کمتر از  سه شبانه روز اقامت داشته باشند مالک ملزم به پرداخت هیچگونه وجهی در مصارف عمومی نخواهد بود اما در مورد خانواده درجه یک غیر از مسعول پذیرایی ، پرداخت حق مهمان الزامیست  . چنانچه افراد فامیل از شهری دیگر برای مداوای بیمار ، برای سکونت موقت بیایند اقامتشان رایگان است .

                                            قانون مهمان برای مراسم های شادی 

جشن تولد یک وعده برای عموم رایگان . هر خواستگار تا سه نشست رایگان . نامزدی و عروسی  یک شبانه روز فامیل و دوستان و دو شبانه روز خانواده درجه یک رایگان . مهمانی زواری یک وعده رایگان اما مراسم های دیگر شامل جشن تولد و جشن فارغ التحصیلی و از این قبیل قابل محاسبه میباشد .

چنانچه در ساختمانی بخاطر عدم وجود آسانسور و عدم وجود سایر مصارف مشترک دیگر  ،  مهمان از بدو ورود تا خروج هیچگونه هزینه انرژی مشترک نداشته باشد ، هیچ حسابی هم نخواهد داشت .  

پرداخت هزینه های مهمان ثابت بوده و با تفاوت نرخ قبوض در فصول مختلف سال ، تغییر نمیکند .




تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:21 عصر | نویسنده : راوندی

موارد منع پرداختیهای حق آب و شارژ مهمان موقت ( صــ21 )

مواقعی که تمام ساکنین بقصد سفر یا مهمانی آپارتمان را ترک گویند و مدت زمان خارج شدنشان کمتر از یک ماه باشد و در پایان برج حق شارژ و آب را کامل پرداخت کنند میتوانند به ازای هر شبانه روز که حضور نداشتند بر حسب تعداد از مهمانانشان بدون محاسبه مخارج پذیرایی کنند  این استفاده از طول غیبت  برای جبران مهمان داری  تا مدت یک سال قابل اجراست .  در اینگونه مواقع  با خارج شدن مدت دار  بعضی از افراد خانواده هم این قانون اجرا میشود و میتوان بازای هر شبانه روز کامل خارج شدنِ  یک نفر ،  یک شبانه روز  پذیرای یک مهمان شد ( کمتر از 24 ساعت حساب نیست )

پسران و دختران زیر سن تکلیف  قانون محاسبه مهمان ندارند و حضورشان تا سه شبانه روز در هر برج رایگان است و چنانچه بیش از سه شبانه روز ماندگار شوند روزهای بعدی باید حساب شوند .

بطور طبیعی مهمانی رفتن خانوادها در مجتمع خودشان هیچگونه حسابی ندارد و همه سهم خود را از کنتورهای مشترک پرداخت میکنند . مصرف کارگر و خدمه عمومی ساختمان هم رایگان است .

در مورد اینکه پرداخت حق مهمان با توجه به درخواست همسایگان در مصرف کنتورهای مشترک یک وظیفه شرعیست تردیدی وجود ندارد اما اگر  شخصی هم مهمان بسیار و هم رفت و آمدهای بیشمار داشت و خدای ناکرده بنا بر میل شخصی مایل نبود  وجهی بابت هزینه های مهمانان خود از کنتورهای مشترک بپردازد  هیچیک از همسایگان و حتی مدیر حق اعتراض به ایشان را ندارد  اما به همان اندازه که همسایگان اجازه بازخواست از همسایه را  برای پرداخت نکردن حق مهمان ندارند  به همان اندازه هم میزبان باید احساس تکلیف نموده و همانطور که برای پذیرایی از مهمان خود هزینه های سنگین پرداخت میکند اجازه ندهند که هزینه های مختصر مهمان خود را ، همسایگان بپردازند .

اما چون در اسلام در مورد همسایه سفارش بسیار شده که باید از جانب همگان رعایت شود این مورد خاص از پرداخت مصرفیهای مهمانان همسایه را  میتوان به حساب پرداخت خیرات و مبرات گذاشت و لذا چنانچه در مجتمع هایی اشخاصی بودند که نسبت به پرداخت هزینه های مهمانان خود از مصرف کنتورهای مشترک با توجه به آگاهی از این مطالب  بی اعتنایی نشان دادند  این پرداختیها را بعنوان بهترین خیرات تقدیم به ارواح گذشتگان کرد تا بموجب آن صلح و صفا بین همسایه ها برقرار گردد .




تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:19 عصر | نویسنده : راوندی

موارد عدم پرداخت حق آب مصرفی مهمان موقت ( صــ20 )

دیگر از مواردی که پرداخت آب بهای مهمان حذف میشود  صرفه جویی در مصرف آب است که منجر به حذف هزینه های آب بهای مهمان می شود .  به این ترتیب که ساکنین با تعبیه ظروفی مانند سطل در دستشویی و توالت فرنگی که احیانا در حمام قرار دارد آبهای دورریز را در آنها ذخیره نموده و بجای سیفون استفاده کنند . برای اجرای بهتر این طرح میتوان ظرف مناسبی در روشویی قرار داد و آبی را که در حین شستن دست و صورت ، مسواک ، وضو گرفتن ( آب وضو با ذخیره جداگانه برای گیاهان آپارتمانی و احیانا باغچه حیاط همچنین خیساندن لباس مناسب است ) در آن جمع میشود بتدریج داخل سطلها ریخت تا آب در آنجا ذخیره شود . در صورتی هم که آبهای ذخیره زیاد شد با سرازیر کردن آن میتوان به باز نمودن لوله های فاضلاب کمک کرد . اینکار برای واحدها و منازلی که در دستشویی بجای سیفون یک خروجی آب با سر شیر گاز قرار داده اند الزامیست که آب با قدری فشار خارج شود .

در ادامه صرفه جویی میتوان برای وضو و آب کشی ظروف شیر آب را کم باز کرد  با شستن لباسهای زیر با دست ، آب مصرفی آنرا در تشت و سطلها ذخیره نمود . قرار دادن یک تشت زیر شیر آب حمام و استفاده از یک چهار پایه برای به ارتفاع مناسب درآوردن آن و یک چهار پایه مناسب برای نشستن نه تنها موجبات سهولت در صرفه جویی را فراهم مینماید بلکه با احساس اینکه روزی چند سطل آب آشامیدنی به ذخیره آبی کشورمان کمک کرده ایم موجبات سلامت روح و روان خود را فراهم میکنیم چه اهمیت دارد آبی که بجای سیفون استفاده میشود کثیف و کف آلود باشد فقط باید در نحوه اجرا و سرازیر کردن آن در توالت فرنگی مهارت آموخت که با کمی دقت کسب میگردد .

دیگر از موارد صرفه جویی در آب اینست که ظروف بزرگ مانند قابلمه و کتری را زیر ظرفهای کوچک قرار دهیم تا هنگام آب کشی ظروف کوچک ، آب بجا مانده در ظروف بزرگ را داخل سطلها بریزیم .

یکی دیگر از نکات مهم صرفه جویی در آب استفاده از آفتابه است که هم با باز ماندن بی مورد آب از هدر رفتن آن جلوگیری میشود و هم اگر همیشه پر باشد هنگام قطع شدن آب کارساز است .

آب جوشیده سرد شده کتری را میتوان در ظروف نوشابه برای اتوی بخار و رادیات خودرو ذخیره کرد و به همین ترتیب هم اضافه آنرا در کنار دستشویی قرار داد تا هنگام ضرورت ذخیره باشد .




  • مطالب علمی
  • فروش بک لینک انبوه